WAONXA-156/157
(2011年8月14日発売) Open Price

録音日:2009年5月20日〜22日
場所:神奈川県立相模湖交流センター

Producer, Engineer, Edit:小伏和宏
Assistant Director:芝崎久美子
Tuning : 太田垣 至



《192kHz 24bit recording》
Microphone:MBHO MBP604/KA1100
Method:Stereo A-B
Pre-amp:Grace Design model 201
ADC : Grace Design Lunatec V3
Recorder:TASCAM DV-RA1000
Clock:Lunatec V3 internal
Monitor : Waon Recording Monitor

《192kHz 24bit PCM editing》
DAW:Waon DAW mk III
DDC to 96kHz 24bit:Weiss Saracon
Monitor : Waon Reference Monitor



Cover design, Art work:才村昌子
http://www.saimura-masako.com/

■Profile
寺村朋子(チェンバロ)
東京芸術大学音楽学部チェンバロ科卒業。同大学大学院修士課程修了。チェンバロと通奏低音を、山田貢、鈴木雅明の両氏に師事。第7回古楽コンクール・チェンバロ部門第2位入賞。シエナ、ウルビーノ、インスブルック、アントワープなど国内外のアカデミーに参加し研鑽を積む。NHK「FMリサイタル」に出演。その他オーケストラやバロックダンスとのアンサンブル、ソロ、マスタークラスの伴奏など多方面で活動し、多くの団体と様々なコンサートを行う。トリム楽譜出版より1999年「フルート・バロックソナタ集」、2002年「J.S.バッハ作品集」(2009年再版)を編曲、出版。小金井アネックス(宮地楽器)チェンバロ科講師。

Tomoko Teramura (harpsichord)
Tomoko Teramura received her diploma in harpsichord from the Faculty of Music, Tokyo University of the Arts (formerly Tokyo National University of Fine Arts and Music) and finished the masterユs degree program at the Graduate School of Music of the same university. She studied the harpsichord and basso continuo with Mitsugu Yamada and Masaaki Suzuki. Teramura won the second prize in the harpsichord section at the Seventh Competition for Early Music Yamanashi. To further her skills, she participated in workshops in Japan and overseas, including those in Siena, Urbino, Innsbruck, and Antwerp. She appeared on NHK (Japan Broadcasting Corporation)'s "FM Recital". Teramura performs a wide range of concerts with numerous ensembles. Her field of performance varies from an orchestra and Baroque dance ensemble, to accompanying soloists and masterclass participants. She has arranged and published A Collection of Baroque Sonatas for the Flute (1999) and A Collection of Works by J.S. Bach (2002, second edition 2009) from Trim Music Publishing. She teaches harpsichord at the Koganei Annex, Miyaji Music School.

Photo by Eiji Shinohara


■録音のこだわり 録音セッションでのこだわりはCD盤の方をご覧下さい。
PC-Audio向けのオーディオ・データのアルバム第4弾です。今回は192kHz 24bit WAVE盤です。今までにリリースしたものの中で最もハイサンプリングであるだけでなく、録音セッション時にこのフォーマットへAD変換した後、編集でもそのフォーマットのままで音量すら変更せず、一度もDigital-Digital変換を経ない、本当にきれいなままお届けする音源であるというところがキモです。再生装置が良いものであればあるほど、実体感のある演奏を楽しんでいただけると思います。弦が空を切る「ブリュン」という音や、楽器がきしむ「ピキッ」という音まで聞こえてしまうのはご愛嬌です。今回も192kHzに対応していないシステムをお持ちの方のために、96kHz 24bitにダウンコンバートしたWAVEデータを収録しています。ダウンコンバートには、スイスのハイエンドメーカーWeiss社のソフトウエアDDC "Saracon"を使用しました。かなり高価なツールですが、やはり一歩抜きんでた音質を持っています。使用されているシステムによっては、能力の関係で192kHzの方よりもダウンコンバートした96kHzの方が良い音に聞こえることもあるかもしれません。難しいことはともかく、良い音を楽しんで下さいね。